یادداشتی از کیوان امیری
امید آفرینی لازمه به گردش درآمدن چرخ های اقتصادی جزیره کیش

به گزارش رویکرد کیش، به نظر نگارنده علاوه بر عللی که از نظر گذشت؛ تغییرات پیاپی مدیران عامل و سرپرستان سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان متولی و حکمران جزیره کیش، نقش اساسی در کاهش رونق کیش داشته و مشکلات قطب گردشگری کشور را دو چندان نموده است.

تغییرات زود هنگام مدیران عامل و به نوبه آن معاونان ومدیران عامل شرکت های تابعه سازمان باعث شده است که این سازمان فاقد برنامه های میان مدت و بلند مدت و شاهد مغفولماندن طرح ها و برنامه های خود برای رونق بخشی جزیره کیشباشد.

تاریخ انتصابات سازمان منطقه آزاد کیش نشان می دهد که ازسال ۱۳۹۷ تا کنون، سازمان منطقه آزاد کیش ۶ نفر را در راس حاکمیتی خود به عنوان سرپرست و مدیر عامل تجربه کرده است یعنی به روایتی هر ۲۸۶ روز یک مدیرعامل یا سرپرست سکان هدایت سازمان منطقه آزاد کیش را برعهده گرفته است و کمی بیش از ۹ ماه آن را به فرد دیگری سپرده است که این حجم از تغییرات به نوبه خود کم نظیر و ناگوار است.

همچنین این مهم را نباید دور از نظر داشت که تغییرات پیاپی در بدنه سازمان در سال های گذشته موجب سردرگمی سرمایه گذاران و کیشوندان نیز شده است؛ برنامه ریزی های مقطعی وزودگذر، تفاوت نگرش ها و سیاست‌ها، نبود نگاه و مدیریتیکپارچه از جمله عوامل عدم تحقق برنامه‌ها در سازمان بودهاست که با ورود شخص جدید در راس کار وعده ها و اقدامات گذشتگان مغفول مانده و یا به طور کامل اجرایی نشده است.

بر همگان پوشیده نیست که جذب گردشگر عامل به حرکت درآمدنچرخ های اقتصادی جزیره کیش است و برنامه ریزی برای جذبگردشگر نیازمند ایجاد زیر ساخت هایی است که بعضاً درمقاطع زمانی طولانی مدت شکل می گیرد و با این تغییرات پیاپی،امکان برنامه ریزی منسجم و فراگیر و پیگیری آن میسر نمیباشد.

اما با تمام این اوصاف راه حل برون رفت از این مقطع حساس تاریخ کیش، بارور سازی امید است. امید لازمه حیات آدمی و انگیزه فعالیت‌های فردی و اجتماعی است و جامعه کیش نیز از این امر مستثنی نبوده و نیازمند تزریق روح تازه در کالبد خود می باشد و مقدمه این مهم، امید آفرینی از سوی سازمان منطقه آزاد کیش، تمامی فعالان حوزه رسانه و نیز تک تک اقشار مختلف مردم است. تزریق امید در جامعه، در همه سطوح جزیره کیش بسیار مهم و ضروری است و کیشوندان و سرمایه گذاران کیش با داشتن آن می‌توانند برای پیشبرد امور گام بردارند و همراهیشایسته ای با تصمیمات این سازمان در تحقق برنامه ها وطرح‌ها داشته باشند.

بدون شک عزم جدی تیم جدید سازمان منطقه آزاد کیش در اتمام طرح های عمرانی نیمه تمام، رفع مشکلات و هم اندیشی وانتخاب راهکار مناسب برای برون رفت از آن که نمونه آن در افتتاح پایانه فرودگاهی پیشرفته پس از ۱۰ سال معطلی، لایروبی بندر چارک و ایجاد زیر ساخت ها در این بندر بعد از ۱۰ سال در راستای اخذ مجوز دریایی، نشست با مدیران عامل ادوارگذشته سازمان منطقه آزاد کیش و یا رفع مشکل قطعی برق در تابستان که با تبادل انرژی بین دو نیروگاه بخش خصوصیانجام شد؛ و فراهم کردن تسهیل فرایند جذب سرمایه، نوید بخشروزهای روشن برای کیش است.

سازمان منطقه آزاد کیش مصمم است با بکارگیری تمام ظرفیتهای خود در راستای ارتقاء اقتصادی کیش و توسعه فرهنگی واجتماعی این منطقه گام بردارد و محقق شدن این مهم، بدونمشارکت مردم و همکاری قشرهای مختلف مردم از جمله اصحابرسانه امکان پذیر نمی باشد.

امروزه با گسترش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، رسانههایگروهی از ابزارهای اصلی اثرگذار بر رفتار، کردار، نگرش وارزش مردم هستند که با انتقال اخبار واقعی و ایجاد تعاملمناسب، امید، نشاط، شادی و اعتماد متقابل مردم را تقویت کردهو توسعه سرمایه اجتماعی را تسهیل می‌کنند.

اما از سوی دیگر با فراگیری گوشی های هوشمند در دهه های اخیر، فضای مجازی بواسطه کارکردهای متنوع سرگرمی، اطلاعرسانی وآموزشی با اقبال عمومی مواجه شده است اما این مهم را نیز نباید از نظر دور داشت که بواسطه انتشار حجم اطلاعاتوسیع و با سلایق گوناگون که صحت و سقم آن، بعضاً جایتردید دارد؛ هر بیننده و شنونده ای را می تواند دچار خطادر انتخاب و خطا در تحلیل کند که خود عاملی برای گسترش نامیدی و مایوس کردن مردم است لذا نقش مهم مردم در امید آفرینی در جامعه در این حوزه نیز انکار ناپذیر است.

همچنین بر کسی پوشیده نیست که امیدآفرینی و گفتار درمانی جامعه منوط به رفع مشکلات و موانع و ارائه چشم انداز روشن پیش رو می باشد و مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش با اذعان به این موضوع، باید تلاش کنند با پیگیری و اجابت مطالبات مردمی، زمینه ساز پیشرفت ها و موفقیت های آتی کیش باشند.مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش باید به صورت جد درخصوص احیای مشوق ها و مزیت های مناطق آزاد و نیز عدماجرای قوانین مناطق آزاد همچون عدم واردات خودرو به کیش،دریافت مالیات،ورود پیدا کنند و با رایزنی با مقامات ارشدنظام بر اجرای قانون چگونگی اداره مناطق آزاد پافشاری نمایندو از سوی دیگر در خصوص رفع مشکلاتی که وجود آنها ربطی بهعدم اجرای قوانین مناطق آزاد و عوامل خارجی ندارد( همچونآسفالت خیابان ها، …)  در راستای ترویج امید در جامعه کیش وبازگشت اعتماد عمومی اقدام کنند.

باید بپذیریم که مدیران حال حاضر سازمان منطقه آزاد کیش با وجود آن که وارث بسیاری از مشکلات از گذشته است؛ اماخواهان تغییر در نگرش و رویه های معمول و متداول گذشته،سهیم کردن بخش خصوصی در  تصمیم گیری ها و رفع مشکلات است. باید بپذیریم که کمک کردن و مشارکت گسترده اقشار مختلف مردم با طرح ها و ایده های سازمان منطقه آزاد کیش می تواند به داشتن سازمانی مقتدر که متولی یکی از توسعه یافتهترین مناطق آزاد ایران است و سهم قابل توجهی در اقتصاد ملیدارد؛ کمک کند و راهگشا و زمینه ساز عبور از بحران کنونی باشد. باید بپذیریم که کمک به داشتن سازمان منطقه آزاد کیش مقتدر، اقتدار بخش خصوصی و به نوبه آن توسعه کیش را در پی خواهد داشت.

در پایان، امید است رسانه های گروهی به عنوان زبان گویایمردم با انتشار خبرهای خوب، مثبت و مسرت بخش و شهروندان در فضای مجازی با انتشار محتوایی از جنس زندگی، ضمن تقویت امید اجتماعی و ایجاد انگیزه‌های فردی،جمعی وحسمسئولیت‌پذیری و نیز تعهد مدنی در کیشوندان، در راستای اشاعه ارزش‌ها، هنجارهای مشترک و منافع جزیره کیش به عنوان قطب گردشگری کشور گام بردارند و یاری دهنده اقتصاد ملی باشند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rooykardkish.ir/?p=10609

رویکرد کیش

رویکرد کیش

رسانه مردمی رویکرد کیش با نگاه عدالت محوری در راستای تقویت و ارتقاء سطح سواد رسانه ای و تعامل دو سویه با ساکنان کیش حرکت می کند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: