یادداشتی از حبیب حمزه
جزیره کیش نیاز به نظام پزشکی مستقل دارد

ایجاد تشکل ها و ساختار نظام مند صنفی در هر منطقه ای ضروری و از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در این میان تبیین رویکردهای حرفه ای همچون استقرار نهاد صنفی مجزا برای پیگیری مطالبات، حفظ و ارتقاء سطح منافع و حقوق پزشکان و همچنین دفاع از حقوق آحاد جامعه با هدف بهره مندی از مزایای گروه های شهروندی، گامی مهم در حوزه مسوولیت های اجتماعی می باشد و شایسته است این منطقه بر اساس ماموریت های محوله دارای نظام پزشکی و معاونت درمان مستقل باشد.

به گزارش رویکرد کیش، منطقه آزاد کیش در طول سال های گذشته با سیاست گذاری های محوری در حوزه صنعت گردشگری سلامت محور؛ نقش مهمی را به عنوان قطب گردشگری و اقتصادی در سطح منطقه ای و بین المللی بر عهده دارد چرا که این منطقه برای میزبانی شایسته از گردشگران و مسافران خارج از کشور که تمایل به دریافت خدمات درمانی تخصصی دارند می توانند بدون روادید با سفر به جزیره کیش از امکانات رفاهی، تفریحی، تجهیزات پزشکی و به ویژه از ظرفیت های ارزشمند پزشکان مجرب بهره مند شوند.

با توجه به این که مرکز بهداشت کیش با اختیارات محدود زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان فعالیت می کند تمام پروانه های فعالیت توسط معاونت درمان استان هرمزگان انحام می شود در واقع یک پزشک برای دریافت پروانه طبابت باید سفرهای متعددی را به مرکز استان “بندرعباس” داشته باشد که زیبنده منطقه ای که به عنوان پایلوت گردشگری سلامت در سطح کشور معرفی می شود، نیست.

لازم به ذکر است شخص متقاضی که نسبت به دریافت پروانه فعالیت اقدام می کند علاوه بر سپری کردن فرایندهای طولانی مدت و طاقت فرسا؛ باید در انتظار بازرسان معاونت درمان جهت انجام بازدیدهای مورد نیاز باشد چرا که مرکز بهداشت کیش مجوز صدور پروانه فعالیت را ندارد و  همین موضوع نارضایتی های زیادی را به دنبال داشته است.

حتی برخی متقاضیان ساکن در جزیره کیش بر این موضوع اذعان داشتند که پس از گذشت چندین ماه از زمان درخواست صدور پروانه فعالیت و پیگیری های مستمر در این خصوص متاسفانه به خاطر حضور نیافتن بازرس در جزیره کیش، پرونده متقاضی در سامانه صدور پروانه های وزارت بهداشت خاتمه یافته ستادی شده است.

بر اساس این گزارش؛ همان گونه که جزیره کیش برای نقش آفرینی موثر در حوزه گردشگری سلامت پیشگام در ارتقاء سطح سلامت جامعه می باشد باید از زیرساخت های حرفه ای نیز برخوردار باشد تا بتواند میزبان شایسته بیماران داخلی و خارجی در حوزه گردشگری سلامت باشد؛ اما برای محقق شدن این امر مهم نیازمند ارتقاء همزمان تمام زیرساخت های مورد نیاز در این منطقه است.

نداشتن نظام پزشکی مستقل در جزیره کیش برخی از مشکلات حوزه پزشکی را به دنبال داشته است حتی این مهم تا حدی بر تسهیل گری امور اداری، صدور پروانه فعالیت، پیگیری مطالبات و حتی رسیدگی به برخی از شکایات و… تاثیر گذار می باشد.

این گزارش می افزاید: با مطالبه گری عموم پزشکان جزیره کیش جهت برخورداری از نظام پزشکی مستقل در این منطقه تا کنون هیچ اقدام موثری برای محقق شدن این امر مهم در جزیره صورت نپذیرفته است و پزشکان فعال و مجرب در جزیره همچنان زیر نظر نظام پزشکی استان هرمزگان در حوزه درمان و سلامت فعالیت می کنند.

همچنین مغفول ماندن نظام پزشکی مستقل در کیش و صدور پروانه فعالیت بدون اهلیت سنجی به برخی از لابراتوارهای دندانپزشکی در جزیره، خبرنگار رویکرد کیش را بر این مهم آگاه ساخت تا با تهیه گزارش های میدانی و بررسی های لازم نگاهی اجمالی بر این حوزه داشته باشد؛ برخی از لابراتورها بر اساس دریافت پروانه فعالیت در جزیره ملزم به رعایت قوانین تعریف شده هستند و باید در چارچوب مشخص فعالیت کنند؛ متاسفانه برخی مواقع شاهد مسائل خارج از حدود اختیارات این صنف هستیم.

برخی از لابراتورهای دندانپزشکی که با داشتن کارت پز و پذیرفتن بیمار گام هایی فراتر از حوزه دندانسازی برمی دارند و پا جای دندانپزشکان می گذارند که هیچ تخصص علمی در این حوزه ندارند و بی مهابا نسبت به ارائه خدمات درمانی اقدام  می کنند آن هم در فضای غیر بهداشتی که می تواند سلامت عموم مردم جامعه را تحت الشعاع قرار دهد.

جزیره کیش با برخورداری از نظام پزشکی مستقل ضمن این که تسهیل گری امور اداری، صدور پروانه های فعالیت، کارت نظام پزشکی، رسیدگی به مطالبات مردمی در خصوص کیفیت خدمات و … می شود گامی دیگر برای تحول آفرینی در حوزه سلامت این منطقه خواهد شد؛ هر چند نظارت های فراگیر مرکز بهداشت بر مسائل بهداشتی و درمانی بر کسی پوشیده نیست اما ایجاد ساختار نظامند در هر صنفی به طور حتم بر ارتقاء سطح خدمات با کیفیت و جلب رضایتمندی بیمارن منتج خواهد شد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rooykardkish.ir/?p=10694

رویکرد کیش

رویکرد کیش

رسانه مردمی رویکرد کیش با نگاه عدالت محوری در راستای تقویت و ارتقاء سطح سواد رسانه ای و تعامل دو سویه با ساکنان کیش حرکت می کند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: