به گزارش رویکرد کیش به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، این پروژه ملی با رویکرد ارتقاء ظرفیت و بهبود ارائه خدمات به مسافران و گردشگران و بر اساس ضوابط و استانداردهای روز پایانه های فرودگاهی معتبر دنیا ساخته شده است و با پشت سر گذاشتن فرایندهای آزمایشی پذیرش مسافر و نیز اخذ مجوزات لازم از سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی سه شنبه ۲۳ آبان با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهر سازی گشایش می یابد.
این پروژه ملی حاصل زحمات و تلاش مهندسان، متخصصان، شرکت های تخصصی و دانش بنیان کشور است و وجه تمایز آن در قیاس با سایر پایانه های فرودگاهی کشور وسعت و ظرفیت پذیرش سالانه ۶ میلیون مسافر و نظام یکپارچه “پذیرش مسافر و انتقال بار” است.
حضور شرکت های دانش بنیان و متخصصان داخلی در طراحی و ساخت تجهیزات پایانه مسافربری جدید فرودگاه کیش از جمله “سیستم انتقال بار مسافر، ۱۰پل تلسکوپی،تاسیسات الکتریکی، مکانیکی و ناوبری از جمله شاخص های پایانه جدید فرودگاه کیش است.
این پایانه با زیربنای ۴۹ هزار متر مربع در ۴ طبقه و در ارتفاع بیش از ۳۱ متر بالاتر از سطح دریای آزاد ساخته شده و دارای ۴۸ دستگاه میز پذیرش مسافر، سیستم هوشمند انتقال بار همراه مسافر، سیستم های پیشرفته تجهیزات فرودگاهی، ۱۰دستگاه پله برقی، ۱۲ دستگاه آسانسور و پارکینگ با ظرفیت ۵۲۰ خودرو است.
همچنین پایانه جدید فرودگاه بین المللی کیش دارای سیستم CUTE یکپارچه است که این سیستم جهت استفاده اشتراکی از تسهیلات پایانه فرودگاه و میز پذیرش با راه اندازی “سیستم کنترل عزیمت مسافر” بدون توجه به نرم افزار پایه شرکت هواپیمایی بصورت عام مورد استفاده قرار می گیرد و میتواند تا ۳۰ درصد هزینه ها را در زیرساخت های ارتباطی برای فرودگاه و شرکت های هواپیمایی کم کند و معمولا توسط فرودگاه برای یکپارچگی امو چک ارائه می شود و کنترهای چک پروازی بصورت عام قابل استفاده برای تمامی شرکت ها شده و مدیریت میز های پذیرش را آسان تر می کند.
گفتنی است از آنجایی که ۵۱ درصد کاربری های جزیره کیش به امر سیاحت اختصاص یافته و رونق اقتصادی این منطقه وابسته به حضور گردشگر است؛ سازمان منطقه آزاد کیش در دوره دولت سیزدهم توانست ساخت پایانه جدید فرودگاه کیش را که از سال ۱۳۹۲ آغاز و در تابستان ۱۴۰۰ به حدود ۷۴ درصد پیشرفیت فیزیکی رسید؛ به پایان برساند.