به گزارش رویکرد کیش، فراگیری استفاده از شبکه های اجتماعی با حجمه ای از اطلاعات درست، نادرست، واقعی و نا معتبر در بستر اینترنت که متاثر از تغییرات به وجود آمده در حوزه تکنولوژهای نوین ارتباطی می باشد شرایط پیشی گرفتن فضای مجاز از رسانه های مکتوب و برخط را در سطح جامعه فراهم کرده است.
در این یادداشت با اشاره بر لزوم اهمیت رویکردهای اجتماعی و رسانه ای تنها موضوعی که وجه تمایز میان رسانه ها و فضای مجازی را رقم می زند؛ قدرت تحلیل و تفسیر چرایی و چگونگی وقایع و یا یک رویداد است پس بنابراین نباید نگران چیرگی فضای سایبری بر فضای مجازی بود چون رسانه ها نگاهی حرفه ای همراه با تخصص های لازم در حوزه خبر و اطلاع رسانی دارند و در این حوزه صاحب نظر و از مقبولیت زیادی در جامعه هدف برخوردارند.
چرا که شبکه های اجتماعی با تاثیر مستقیم بر افکار عمومی زندگی و فرهنگ مردم را به مرور زمان دست خوش تغییرکرده و به تدریج باعث به وجود آمدن آسیب های اجتماعی و از بین رفتن حریم خصوصی شده و بسیاری از ما به جای این که با دقت مطالب انتشار یافته در فضای مجازی را مطالعه کنیم در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذاریم که این فعل و انفعالات صورت گرفته زمینه ساز موجی از شایعات در بستر اینترنت و جایگزین شدن نظر به جای خبر در جامعه می شود.
رسانه های مکتوب و برخط با ساختار نظامند و قانونی؛ طبق شاخص های تعریف شده تحت نظارت معاونت مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند و دارای تیم های حرفه ای روزنامه نگاری، عکاسی، حوزه دیداری و شنیداری، سردبیر و … هستند و روزانه به دنبال سوژه یابی و ایده های نو در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … هستند اما برخی از فعالان بسترفضای مجازی فاقد رویکرد خبری و رسانه ای می باشند و ساختارشان بسیار متفاوت از تشکیلات رسانه های حرفه ای است.
باید بر این مهم اذعان داشت که تغییرات امروز اتفاق مسرت بخشی در پی تحولات به وجود آمده می باشد و ضروری است سطح سواد رسانه ای جامعه متناسب با ابزارهای نوین ارتباطی که امکان تبادل حجمه ای از اطلاعات موازی و غیر واقعی را می تواند منتج شود، ارتقاء یابد در غیر این صورت فرصت ها به تهدید تبدیل خواهد شد.
بی تردید جریان سازی رسانه ای موفق و بر قراری ارتباط موثر با جامعه هدف در بستر فضای مجازی جزء ماموریت های لاینفک یک رسانه مکتوب و یا بر خط می باشد چرا که حضوری فعال در شبکه های اجتماعی بر نقش محوری یک رسانه در افزایش ضریب تاثیرگذاری محتواهای چند رسانه ای بسیار حائز اهمیت است.
تشکیل کارگروه تخصصی فضای مجازی به ویژه “کانون خبرنگاران” و جذب شهروندان خبرنگار در سطح جامعه نیز از دیگر سیاست های رسانه ای محسوب می شود که ضمن ایجاد تحول در این زمینه شاهد ارتقاء سطح سواد رسانه ای خواهیم بود چرا که این امر مهم نقش موثری بر رویکرد شهروندانی مسوول و مطالبه گر در اصلاح و رفع موانع پیش رو خواهد داشت.