یادداشت اختصاصی از کیوان امیری
وقتی تجمع آب های راکد ناشی از افزایش بارش باران در کیش، بهانه ای برای سلب مسوولیت می شود

پشه آئدس امان مردم کیش را بریده است و کمتر کسی است که این روزها در معرض گزش این پشه قرار نگرفته و در امان مانده باشد و اما خبر امیدوار کننده این که پشه آئدس در جزیره کیش بیماری زا نیست و تا کنون در جزیره و سطح استان هرمزگان موردی از بیماری های مربوط به این پشه مشاهده نشده است.

به گزارش رویکرد کیش، پس از سپری شدن گرما، قدم زدن در طبیعت و لذت بردن از آن در فصل بهاری کیش با دردسر بزرگی به نام پشه آئدس همراه شده است؛ علیرغم این که اسفند ماه سال گذشته با مشاهده این پشه در بندرگاه کیش و آغاز اقدامات لازم برای مه پاشی علیه آن از سوی کارشناسان مرکز بهداشت با موفقیت انجام شد اما در هفته های گذشته شرایط محیطی برای تخم گذاری و تکثیر این پشه در کیش بیش از پیش فراهم شده است و سوال افکار عمومی این هست که اگر اقدامات پیشگیرانه به طور جد در دستور کار قرار گرفته چرا شاهد افزایش سرسام آور این پشه در جزیره کیش هستیم که مردم را عاجز و کلافه کرده است.

همچنین در ادامه این گزارش آمده است: اسداله احمدی سرپرست مرکز بهداشت کیش در مصاحبه خبری عنوان کرده بود که سمپاشی علیه این پشه فایده ندارد و آب های راکد باعث تکثیر این پشه در جزیره کیش شده است.

 

وی بدون اشاره به نقش کلیدی مرکز بهداشت در پیشگیری و جلوگیری از این مشکل حاد بر ضرورت اقدامات بهسازی و مدیریت محیط تاکید کرده است؛ به راستی چگونه است که اقدامات پیشگیرانه امری بیهوده تلقی می شود.

باید در راسای تنویر افکار عمومی به دو سوال پاسخ داده شود: “مسوول غفلت از پیشگیری و فرصت سوزی در پیشگیری از ازدیاد این پشه و مبارزه با آن بر عهده چه شخصی است؟ و سووال دیگر این که به منظور ” از بین رفتن پشه آئدس با این حجم از سم پاشی و مه پاشی  و با این تعداد نیروی انسانی تا چه حد می توان خوش بین بود؟

و اما خبر امیدوار کننده

پشه‌های آئدس در جزیره کیش بیماری‌زا نیست. خوشبختانه تاکنون در کیش و حتی در سطح استان هرمزگان موردی از بیماری های مربوط به این پشه شامل دنگ، زیکا و چیکنگونیا مشاهده نشده  به دلیل این که در صورت نبود بیمار در منطقه و محیط نمی تواند پشه آئدس ناقل باشد و خطری از بابت مشاهده آن در جزیره احساس نمی شود.

این یادداشت مروری است بر لزوم توجه به اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از افزایش پشه آئدس و نقش پر رنگ مدیران در تصمیم گیری های به موقع و بهنگام، حال فارغ از این که نقش مدیران با تجربه تا چه اندازه می تواند در مدیریت بحران ها و ایجاد محیط امن و آرام برای ساکنان و میزبانی از گردشگران کیش تاثیر گذار باشد؛ جا دارد سازمان منطقه آزاد کیش همانند نقش آفرینی محوری و تاثیر گذار در شرایط بحرانی شیوع بیماری کرونا، خود به صورت مستقیم زمام امور را به دست گرفته و با کمک شرکت عمران، آب و خدمات کیش، رسانه های گروهی، نهادها و ادارات و بسیج تشکل های مردم نهاد و عموم مردم یاریگر مرکز بهداشت در مبارزه با پشه آئدس باشد.

 راه های مقابله با پشه آئدس

برای کاهش جمعیت پشه‌ها باید مکان‌هایی که در آن این حشرات تولید مثل می‌کنند مانند لاستیک‌های مستعمل از بین برده شود؛خودداری از بازنگهداشتن درب مخازن نگهداری آب، خشک کردن آب‌های راکد اطراف منزل( به دلیل اینکه آب‌های راکد بهترین مکان برای تجمع و تخم گذاری حشرات است)، پوشاندن پنجره‌ها با توری‌های ریز برای ممانعت حشرات به منزل، خالی و تمیزکردن سطل آب زیر کولر و آب ظروف پرندگان و حیوانات خانگی به صورت روزانه از روش‌های پیشگیری عنوان شده‌است.

استفاده از لباس‌های رنگ روشن و پیراهن آستین بلند و شلوار توصیه شده است. در هنگام پیک نیک منطقه‌ای را انتخاب کنید که از آب راکد دور باشد و در صورت حضور ضروری در مناطق آلوده، اسپری و ترکبیات دورکننده حشرات مورد استفاده قرار گیرد.

 

یادداشتی از کیوان امیری

 

 

 

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rooykardkish.ir/?p=10444

رویکرد کیش

رویکرد کیش

رسانه مردمی رویکرد کیش با نگاه عدالت محوری در راستای تقویت و ارتقاء سطح سواد رسانه ای و تعامل دو سویه با ساکنان کیش حرکت می کند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: