به گزارش رویکرد کیش، در دنیای پرهیاهوی تبلیغات و رسانه های مدرن که تحت تاثیر تکنولوژی های نوین ارتباطاتی از جمله هوش مصنوعی قرار گرفته اند تا رویکردی ساختارمند و هوشمندانه نسبت به حوزه اطلاع رسانی و هویت بخشی تبلیغات محیطی، مطبوعاتی و رسانه های برخط ایجاد کنند؛ متاسفانه به جای تاثیر تولیدات رسانه ای از نظر تنوع محتوایی در جامعه هدف بیشتر از ضعف طراحی بدون مرز برخوردارند؛ متاسفانه امروزه شاهده شرایط اسفناکی در سطح جامعه طراحان هستیم؛ برخی از طراحان بدون دانش آکادمیک و تجربه کافی در این زمینه که از نظر فنی و رویکردی صلاحیت کاری هم ندارند ضمن شاغل بودن در حوزه کاری دیگر این حرفه را به عنوان شغل دوم خود انتخاب می کنند و چنان در این مسیر می تازند که هیچ تکنولوژی نمی تواند بر احاطه گری آنها بر حوزه هویت بخشی طرح های رسانه ای غلبه کنند؛حتی هیچ نظارتی برای کنترل فعالیت های ضابطه مند این قشر از فعالان جامعه وجود ندارد.
برگزیدن این حرفه به عنوان شغل دوم خبر از اتفاقات نامیمونی می دهد که رویکرد های غیر حرفه ای و بی اهمیت شمردن شاخصه های تبلیغاتی را نمایان می سازد؛ گویی به جای تمرکز بر شاخص های طراحی بر منابع مالی آن تمرکز دارند و این موضوع می تواند ماهیت محتواهای تولیدی را کم رنگ تر جلوه دهد.
امروزه جزیره کیش هم دچار چنین معضل بزرگی شده است؛ برخی از دفاتری که در نقاط مختلف سطح جزیره فعال هستند بدون هیچ مجوز و نظارتی و حتی عدم پرداخت یک ریال مالیات با حق الزحمه های قابل توجهی سفارش های متعدد کاری در حوزه طراحی می پذیرند و دغدغه و نگرانی هم در قبال مسوولیت کارهای سفارش شده ندارند؛ عدم تعهد طراح در قبال طرح های سفارشی که در زمان مشخص شده باید تحویل داده شود محقق نمی شود و انجمنی هم در این زمینه وجود ندارد تا نظارت های فراگیر بر نحو فعالیت های این قشر از جامعه فراهم شود.
برخی از طراحان که خود مدعی حرفه ای بودن در این حوزه هستند بیشتر در هتل های ۵ ستاره و مراکز گردشگری جزیره کیش به کار گرفته می شوند و حجم کاری که دارند به تعهدات کاری در قبال سفارش های شخصی خود عمل نمی کنند؛ اگر حوزه فعالیتی برخی از طراحان بدون مجوز زیر نظر یک شرکت تبلیغاتی باشد هیچ زمانی شاهد تخلف طراحانی که سلیقه ای و بدون حرفه ای کار می کنند و ذهنیت های منفی را در مخاطبان خود نسبت به حوزه طراحی ایجاد می شود، شاهد نخواهیم بود.