به گزارش رویکرد کیش، کیوان امیری در یادداشتی با اشاره بر داستان موتورهای شارژی در کیش نوشت: با وجود شرایط اقتصادی کنونی در کوتاهترین زمان ممکن پای موتورهای برقی برای استفاده شخصی و استفاده تفریحی توسط مراکز خدمات گردشگری به جزیره کیش باز شد و از آنجا که هیچ صدا وآلودگی ایجاد نمی¬کرد؛ مورد اقبال عمومی قرار گرفت.
رفته رفته با افزایش قیمت خودرو، راه اندازی۵ واحد صنعتی مونتاژ موتور برقی درکیش،گشایش نمایندگی های متعدد از برندهای موتور برقی و شرایط پرداخت اقساطی، تفکر حاکم بر کم خطر بودن موتور های برقی برای راکبان، کم بودن وسایل حمل و نقل عمومی و استفاده آزاد برای گروه های سنی مختلف، شاهد افزایش ورود و تردد موتور در سطح جزیره کیش شد.
با افزایش استفاده از موتورهای برقی آن هم بدون پلاک، همان ویژگی خاص آنها یعنی بی صدا بودن آنها، موجب بروز سوانح رانندگی و مشکلات عدیده اجتماعی برای کیشوندان و گردشگران شد. سازمان منطقه آزاد کیش برای ساماندهی موتور های برقی در گام نخست طرح شماره گذاری ۱۵ هزار موتور را اجرا و در ۳۰ آبان ۱۴۰۲ آن را به پایان رساند.
از آنجایی¬که یکی از مهمترین راه های جلوگیری از تصادفات و صدمات جانی افزایش و بهبودکیفیت محصولات تولیدی و بکارگیری و لحاظ کردن شاخص ها و معیارهای کیفیتی در موتورهای برقی است از اینرو سازمان منطقه آزاد کیش در گام دوم استانداردسازی موتورهای برقی تولیدی و وارداتی را در دستور کار قرار داد و در مرحله نخست ۵ واحد تولیدی در کیش را ملزم به اخذ تاییدیه های استاندارد کرد.
در ۳۰ آذر ۱۴۰۲ پنج واحد تولیدی در کیش موفق به اخذ تائیدیه استاندارد برای موتورهای برقی خود شدند و وحید زارع فکری معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با اعلام این خبر با اشاره به اجرای مصوبات هیات مدیره و شورای ترافیک سازمان منطقه آزاد کیش در راستای ساماندهی موتور های برقی در کیش تاکید کرد که صرفاً موتور سیکلت هایی جهت اخذ پلاک به مدیریت حمل و نقل ارجاع می شوند که دارای تائیدیه استاندارد باشند.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش بر این نکته نیز پافشاری دارد که ورود تمامی قطعات موتور سیکلت به منطقه منوط به دارا بودن استانداردهای معتبر بوده و نتایج آزمون های تخصصی بعمل آمده باید با الزامات مربوطه منطبق باشد.
این اقدامات در راستای افزایش ایمنی تردد راکبان موتور های برقی صورت می گیرد و همزمان با آن سازمان منطقه آزاد کیش برای تردد آسان تر و ایمن، طرح ایجاد خط ویژه موتورهای شارژی را اجرایی کرده است و با برگزاری کلاس های آموزشی برای راکبان متخلف موتور شارژی و با توصیه و هدیه کلاه ایمنی در جهت ترویج فرهنگ موتور سواری در کیش گام بر می دارد.
در پایان این نکته را نباید از نظر دور داشت که مشارکت عمومی کیشوندان در فرهنگ عبور و مرور، پشتوانه لازم هرگونه تصمیم گیری در خصوص ساماندهی وسایل نقلیه و ترویج فرهنگ ترافیک در جزیره کیش است از اینرو جا دارد یکا یک کیشوندان مقوله رانندگی را به کنشی اجتماعی مبتنی بر هنجار فرهنگی تبدیل کنند و کیش را همچون گذشته در این عرصه به عنوان الگو در کشور معرفی و این مهم را به گردشگران یادآور شوند.
- پنجشنبه 24 خرداد 1403
- 1:27 ب.ظ
- بدون نظر
- کدخبر:12072
- حوزه: یادداشت ها
مروری بر داستان موتورهای شارژی در جزیره کیش
بر اساس مصوبه شورای ترافیک منطقه آزاد کیش در سال1383، ورود و شمارهگذاری موتورسیکلتهای بنزینی در جزیره ممنوع شد.همین تصمیم، این جزیره جذاب گردشگری را از آلودگی صوتی و دودی نجات داد که هدف آن حذف آلودگی های صوتی حاصل از فعالیت های این موتورها بود.
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
لینک کوتاه خبر:
https://rooykardkish.ir/?p=12072
- برچسب ها: شورای ترافیک, سازمان منطقه آزاد کیش, موتورهای شارژی, موتورهای بنزینی, کیوان امیری, یادداشت
- 176 بازدید
رویکرد کیش
رسانه مردمی رویکرد کیش با نگاهی عدالت محور در راستای تقویت و ارتقاء سطح سواد رسانه ای و تعامل دو سویه با ساکنان کیش حرکت می کند.
- پربازدیدترین ها
- داغ ترین ها