به گزارش رویکرد کیش، حبیب حمزهء در یادداشتی نوشت: محتواهایی که به صورت عمودی در بستر فضای آنلاین برای مخاطبان عرضه می شود به مراتب از ضریب تاثیر گذاری و ماندگاری پایین تری در مقایسه با داده های افقی که در رسانه های مکتوب ارائه می شود برخوردار است.
انتشار محتواهای آنلاین با کمی چاشنی گرافیکی، سرعت انتقال داده ها و دسترسی آسان نمی تواند سیطره داده های افقی بر جهان عمودی را از نگاه هر مخاطبی پنهان کند؛ در این یادداشت، رویکردی که بر محتواهای تولیدی در قالب افقی و تاثیر گذاری بر اذهان عمومی دارد پرداخته شده است.
کاربران شبکه های اجتماعی بدون رویکرد واقع بینانه به دنیای واقعی داده ها به طور عجیبی در تیر رس محتواهای آنلاین در بستر فضای مجازی قرار گرفتند که بدون کوچکترین توجهی به این موضوع زمان ارزشمند خود را در فضایی که کاملا اطلاعات با ساختار عمودی، غیر قابل آنالیز و… تبادل می شود در حال وب گردی هستند.
داده هایی که هر مخاطبی را غافل گیر می کند و به جای این که مخاطب، اطلاعات مورد نیاز خود را انتخاب کند مورد انتخاب حجمه ای از داده ها قرار می گیرد و ناخواسته در فضای داده های غیر هدفمند عمودی بدون هیچ هدفی که همراه با اتلاف زمان و ذهن مدیریت شده است سردرگم می شود؛ به طور حتم این اتفاق محتوازدگی را نیز برای کاربران به همراه خواهد داشت.
همچنین باید به این مهم اذعان داشت به همان اندازه ای که شبکه های اجتماعی در سرعت انتقال داده ها میان کاربران در حال رخ نمایی هستند، کاربران را با حجم بالایی از محتواهای غیر هدفمند و محدود در تیرس خود قرار داده اند.
به طوری که شبکه های اجتماعی با تاثیر مستقیم بر افکار عمومی زندگی و فرهنگ مردم را به مرور زمان دست خوش تغییرکرده و به تدریج باعث به وجود آمدن آسیب های اجتماعی و از بین رفتن حریم خصوصی شده است.
با توجه به تغییر و تحولات ایجاد شده در حوزه تکنولوژی های نوین ارتباطی، توجه به انبوهی از تبادل داده های مختلف بدون هیچ رویکرد تخصصی و حرفه ای در زمینه اطلاع رسانی ساختارمند میان آحاد جامعه در شبکه های اجتماعی، همچنان بر اعتبار رسانه ها در میان جامعه هدف افزوده است.
حجمه ای از اطلاعات درست، نادرست، واقعی و نا معتبر در بستر اینترنت که متاثر از تغییرات به وجود آمده در حوزه تکنولوژهای نوین ارتباطی می باشد شرایط انتقال داده ها به مخاطبان را در جامعه هدف تحت تاثیر خود قرار داده؛ بر خلاف ادعاهایی مبنی بر ورود شبکه های اجتماعی و به پایان رسیدن دوره رسانه های مکتوب؛ باید اذعان داشت: ضریب تاثیر گذاری محتواهای افقی بر ذهن مخاطب و ورق خوردن فیزیکی، رنگ و بو، حس انتقال طبیعت نهفته در جنس کاغذ و نگاه حرفه ای و تخصصی؛ زمینه ساز آن شده که رسانه های مکتوب با قدرت و اعتباری ماندگار در میان آحاد جامعه با شدت و قوت به فعالیت های رسانه ای خود ادامه دهند.
تنها موضوعی که وجه تمایز میان رسانه ها و فضای مجازی را رقم می زند؛ تاثیر گذاری داده های افقی بر عمودی، قدرت تحلیل و تفسیر چرایی و چگونگی وقایع و یا یک رویداد است؛ پس بنابراین چیرگی فضای سایبری با این همه حجم از تبادل داده های مختلف در فضای مجازی، نمی تواند فواید و ضریب تاثیر گذاری محتواهای افقی بر جهان عمودی را انکار کرد.