به گزارش رویکرد کیش، ساکنان جزیره کیش به ویژه گردشگرانی که از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفر می کنند هنگام خرید مشتاقانه سراغ مراکز تجاری که دارای کالاهای با کیفیت و با درصد تخفیف های خوبی هستند می روند، فارغ از این که کالاهایی که در برخی غرفه ها با درصد تخفیف های۶۰ درصدی به فروش می رسد و خدمات پس از فروش هم ارائه نمی دهند باعث نارضایتی های شدید از وضعیت موجود شدند.
تخفیف های در نظر گرفته شده در فروشگاههای هر بازاریدر کیش که به وفور به چشم می خورد به موضوعی بحثبرانگیز تبدیل شده است.
بسیاری از مصرفکنندگان از این تخفیف های بیپایه و اساس که از جیب خود مشتری به خوشان تخفیف می دهند، گلایه مند هستند و بر این مهم اعتقاد راسخ دارند که این تخفیف ها اغلب با واقعیتهای موجود همخوانی ندارد و باعث سردرگمی و نارضایتی میشود.
باید بر این مهم اذعان داشت که اعتماد؛ بذر با ارزشی است که تبدیل شدنش به درختی تنومند سال ها تلاش و زحمت و صرف زمان زیادی را می طلبد و دروغ، آفتی است که به راحتی درخت اعتماد را میسوزاند؛ سرابی از تخفیف های حبابی در فروشگاه های جزیره ما آنقدر فراگیر شده است که اگر غرفه ای این برچسب تخفیف را پشت شیشه مغازه اش نداشته باشد به ندرت مشتری تمایل به مراجعه آن غرفه دارد و غرفه ای که ویترین مغازه خود را با برچسب هایی فراوان از تخفیف های حبابی تزئین کرده است به ندرت مشتری را از خرید خود راضی خواهد کرد؛ چرا که ارائه خدمات شایسته و یا عرضه کالاهای با کیفیت و همراه با قیمتی مناسب چاشنی ترغیب مشتری و وفاداری آن به کالای خریداری شده می باشد.
بسیاری از فروشگاهها قیمتهای اولیه کالاها را بهطور غیر واقعی افزایش میدهند و سپس با اعلام تخفیفهای بزرگ، سعی در جذب مشتری دارند.
این روش نه تنها به نفع مصرفکنندگان نیست، بلکه اعتماد عمومی را نیز خدشهدار میکند، کیشوندان نیز از شرایط و محدودیتهای پیچیدهای که همراه با این تخفیف های در نظر گرفته شده است، گلایه دارند.
بارها پیش آمده که برای خرید کالایی با تخفیف به فروشگاهی مراجعه کردهاید، اما در نهایت متوجه می شوید که تخفیف اعلامشده شامل شرایط خاصی است که در تبلیغات به آن اشاره نشده بود.
یکی از کیشوندان تجربه مشابهی را بیان می کند که برای خرید یک جارو برقی با تخفیف ویژه به فروشگاهی مراجعه کرده است، اما پس از خرید متوجه می شود که قیمت نهایی با تخفیف اعلامشده، نسبت به قیمت واقعی کالا بدون تخفیف، اختلاف چندانی ندارد و یا کالایی که عرضه شده در داخل کشور مونتاژ می شود و به جای کالای وارداتی به خریدار عرضه می شود.
این تجربه باعث می شود که مشتریان دیگر به تخفیفهای در نظر گرفته شده، اعتماد نکنند و به مرور زمان جذابیت خرید که یکی از مولفه های مهم گردشگری است در این منطقه کم رنگ تر خواهد شد.
این تخفیف های بیپایه و اساس نه تنها بر اعتماد کیشوندان و مسافرانی که از اقصی نقاط کشور کیش را مقصد گردشگری خود انتخاب می کند، تأثیر منفی می گذارد بلکه گردشگرانی که به کیش سفر میکنند، انتظار دارند با تخفیف های واقعی و منصفانه همراه با کیفیت ترین کالاها مواجه شوند.
اما وقتی با تخفیف های حبابی و گمراهکننده روبرو میشوند، اعتمادشان به فروشگاهها و حتی به کل مقصد گردشگری کاهش مییابد.
این مسئله میتواند تأثیر منفی بر تجربه کلی گردشگران داشته باشد و حتی باعث شود که آنها دیگر به جزیره زیبای ما سفر نکنند و این موضوع می تواند تبعات جبرانناپذیری بههمراه داشته باشد.
سوالی که در اذهان عموم مردم ایجاد می شود این است که ساز و کار فکری فروشندگان بر چه مبنا و اساسی بوده است که نتیجه اش، ازبین بردن اعتبار خود و همکارانشان و در نتیجه کم رنگ شدن اعتماد مشتریان است؟!این موضوع نیاز به نظارت دقیقتر و قوانین سختگیرانهتری از سوی نهادهای مربوطه دارد و همچنین بر نحوه دریافت وجه بابت فروش کالا که در اکثر مواقع فروشنده دستگاه کارت خوان خود را در اختیار مشتری قرار نمی دهد و مطالبه رمز کارت را دارد تا وجه کالا کسر شود و این نیز یکی دیگر از اقدامات تاسف بار در خیلی از غرفه های مراکز تجاری کیش به چشم می خورد و هیچ نظارتی نیز در این زمینه وجود ندارد.
همچنین، آموزش مصرفکنندگان در مورد حقوق خود و نحوه تشخیص تخفیف های واقعی میتواند به کاهش این مشکلات کمک کند. استفاده از استراتژیهای تخفیفگذاری صحیح میتواند تأثیر قابل توجهی بر افزایش فروش و جذب مشتریان داشته باشد. از جمله: تخفیفهای تبلیغاتی، تخفیفهای فصلی(واقعی)، تخفیفهای وفاداری و… استفاده از این استراتژیها میتواند به بهبود عملکرد اقتصادی کسبوکار فروشندگان کمک کند و در عین حال رضایت مشتریان را افزایش دهد.
مهم است که بین میزان تخفیف و زمان فروش تعادل برقرار کنند تا از کاهش سود جلوگیری شود. باید به بررسی و تدوین قوانین جدیدی برای نظارت بر تبلیغات و اعمال تخفیف های فروشگاهها توجه ویژه شود تا از حقوق مصرفکنندگان حمایت و اعتماد عمومی را بازگرداند/ هفته نامه رویکرد هفته کیش